Vimla

Från idé till Sveriges bästa mobiloperatör

Digital plattform som strategisk framtidssatsning

En ny sorts mobiloperatör

Iteams samarbete med Vimla började redan innan varumärket ens var färdigställt. Telenor kom till oss med en idé om att starta en schysstare mobiloperatör, från grunden. Tanken var att se sina kunder som medlemmar och låta dem vara delaktiga i hur tjänster och funktioner skulle utvecklas för att lösa deras behov. Tillsammans utformade vi upplägget för hela varumärket, där man istället för att subventionera mobiler istället satsade på låga fasta priser, abonnemang utan bindningstid och inga dolda avgifter.

Iteam fick i uppdrag att bygga Vimlas digitala plattform utifrån de krav som finns hos en nytänkande mobiloperatör. Ett strategiskt val var att helt ta bort telefonsupporten och istället bygga en community kring varumärket. Diskussionsforumet som communityn kretsar kring möjliggör samtidigt användarsupport från Vimla och att medlemmarna hjälper varandra med återkommande problem. Medlemmarna får en naturlig plats att interagera med varumärket och kan direkt påverka vilka nya tjänster som ska tas fram och vilka irriterande moment som ska prioriteras högst för åtgärd.

Unika relationer

På samma sätt som Vimla vill knyta sina kunder närmare sig och gör de till medlemmar ville de arbeta nära sina leverantörer.

Vi känner att vårt team på Iteam är mer som kollegor än leverantörer. Istället för att skriva en teknisk kravspecifikation att arbeta efter, så samarbetar vi kontinuerligt för att utveckla funktionalitet. Detta arbetssätt har gjort att vi kommit mycket längre än vi nånsin kunnat tro eftersom det varit så effektivt.

Johan Littorin
Grundare och chef för Vimla

En viktig komponent i Vimlas digitala plattform som Iteam har utvecklat är medlemsappen. I den medlemmar kan hantera sitt abonnemang - få full översikt över fakturor, utnyttja surfmängd, koll på sparad surfmängd mellan månader (vilket Vimla var först i sverige med att införa) och även göra ändringar som att aktivera utlandssamtal, byta betalsätt eller sätta abonnemanget på paus. Funktionerna i appen utvecklades också som en webbtjänst, för de medlemmar som hellre hanterar sina abonnemang från sin dator.

Plattform och innovation

Som ryggrad i plattformen utvecklade Iteam ett REST-baserat API. API:et fungerade både som backend för de egna kanalerna i form av medlemsapp och webb, som nav för integrationer mellan interna system och som kontaktpunkt för integrationer med tredjepartstjänster som betaltjänster. API:et håller samman datautbyte och orkestrering av affärsprocesser.

När Vimla gick över till ett mjukvarudefinierat nät (SDN) fick Iteam i uppdrag att bygga den första tillämpningen - appen Filter där medlemmarna kan blockera samtal från utvalda nummer och istället få pushnotiser (eller ingenting alls) när någon ringer från dem.

Vimla är idag den teleoperatör som har högst s.k. Net Promoter Score (NPS), vilket betyder att deras medlemmar i högre grad än andra operatörers kunder rekommenderar sin tjänst till andra. Flera år i rad har Vimla vunnit “årets mobiloperatör” på Telekomgalan.

Stella - Tjejjouren Väst

Mobilapp ger unga tjejer stöd dygnet runt

TRR

Vi rustar Sveriges bästa omställningsaktör för framtiden

Matcha kontraktet

Tryggare boendemiljö med automatisk spårning av olaglig andrahandsuthyrning

Skellefteå ansiktsigenkänning

Kan man använda ansiktsigenkänning för att registrera närvaro i en skola? Vi hjälpte Skellefteå att försöka hitta en teknisk lösning som skyddade integriteten.

Skatteverket

Sättet som digitala kvitton produceras och hanteras på idag underlättar för bedrägerier och försvårar skattekontroll. Kan man skapa ett digitalt fingeravtryck för varje kvitto utan att samtidigt samla på sig för mycket data om människors beteenden?

Vimla

Digital plattform som strategisk framtidssatsning

Nyfiken på vad vi kan göra tillsammans?